|
Fredrik Lindberg målade. Ja, han kluddade,
brukade han säga. Ibland visade han dem för
andra. En del gillade stilen. En del inte. Tja, om man
gillar målningarna, så gör man. Annars
får det väl vara då. Det var egentligen
bara roligt att måla, att se motiven träda
fram. Han gillade inte sådant där abstrakt.
Nej, man skulle se vad det föreställde. Fredrik
gillade mest att måla ute i naturen. Sitta under ett
träd och fästa naturen på duken, brukade
han säga. Och så fick man frisk luft. Ha med
lite gott fika. Ta det lugnt, inte stressa, fika i lugn
och ro. Ja, det var rätt härligt.
Nu hade han kört ut på landet för att
hitta några bra motiv. Han hade hört om ett
gammalt torp, eller en gård, en förfallen
gård, som låg ett par mil från stan. Det
var helt övergivet, men där husen stod kvar
kanske om än nedrasade. Han gillade idén om
att fästa förfall på duken. Om inte
så fanns det väl lite natur runt om.
Här borde det vara. Javisst. Gamla raserade
gärdesgårdar. Tja, bara några gamla
pinnar nu egentligen. Men det hade varit en
gärdesgård, det såg man. Oh, ja,
förfallna byggnader. Bostadshus. Hönshus,
kanske. En bod. En ladugård, väl. Ja, allt var
nästan helt raserat. Insjunkna tak, inga rutor. Jo,
några, trasiga. Övervuxet. Han steg ur bilen
och ställde sig och såg. Han försökte
insupa miljön, tänka på hur det kunde ha
sett ut förr. Med folk, mycket folk på
gården, djur, fält med foder, vete, råg,
potatis, barn som lekte, folk med liar, gödselstack.
Det var ett helt annat liv. Både att leva och att
höra.
Ja, det här skulle nog bli fint. Fredrik gick runt
bland förfallet. Tittade in i bostadshuset med gamla,
tunna, vita, eller f d vita, gardinremsor för
fönstren. Vinden fick dem att fladdra lite. Undrar
när gården övergavs? Kanske för inte
alltför länge sedan. Trappan var delvis raserad,
så han vågade inte gå uppför den.
Men han tittade in genom de glasfria fönstren. En
gammal stol. Ett bord. Oj, en vedspis. Där gjorde nog
bondmoran mycket mat till alla gårdens folk. Och de
var nog många, som sagt. Han ställde sig i det
som en gång varit en port in till ladugården.
Taket var insjunket, bråte överallt och
växter och ogräs överallt. Det tar inte
så lång tid för naturen att ta över
när människan försvinner.
Fredrik letade reda på en plats där han kunde
ställa upp staffliet. Hm, under det där
trädet skulle passa. En ek, väl. Ja, det blev
fint. Lite skugga, bra överblick över
gården, ja, det var perfekt. Han plockade fram
staffliet och tog fram alla målargrejer, penslar,
dukar, pytsar. Och stolen, hans målarstol. Så
där. Nu var det bara att börja skissa. Oj, vad
han njöt av det. Hmm, det började se bra ut. Han
visste precis hur det skulle se ut och det började
bli bra också.
Ett par timmar förflöt. Tiden går
när man har trevligt. I sitt eget sällskap. Lite
kaffe, en laxsmörgås och en bulle. Ahh. Solen
hann sjunka ner mot väst när Fredrik kände
att, nu är det klart. Han behövde egentligen
inte ens finputsa det. Bara lacka tavlan. Han kände
sig nöjd. Bostadshuset till vänster med sina
fladdrande gardinremsor, det övervuxna
gårdstunet, de grå, förfallna bodarna och
den hoprasade ladugården, några raserade
gärdesgårdar, grått, tomt,
förfallet. Ja, det verkliga förfallet. Fredrik
tyckte att han faktiskt hade lyckats fånga det. Det
verkliga förfallet.
Telefonen ringde.
”Tjena.” Det var Sören, Sören på
galleriet. Stadens galleri anordnade ofta
utställningar med traktens förmågor.
Fredrik brukade ofta ha alster med. Hans tavla Den gamla
gården, som kallade han den, hade han lämnat in
till galleriet till utställningen med mottot
Förr och nu.
”Jo, din tavla, Fredde, den är så jävla
fin. Den speglar verkligen gårdens arbete. Man kan
verkligen tänka sig in det hårda livet
förr på landet. Du har fångat det fint,
tycker jag.”
”Tja, man får väl tänka sig det”, sa
Fredde.
”Tänka sig? Nja, det är väldigt
uttryckligt, tycker jag”, sa Sören. ”Men man kan
förstås försöka tänka sig in hur
personerna på tavlan, på gården, var.”
”Personerna? Det är väl inga personer med.
Bara förfall. Det ska ju fånga förfallet.”
”Njae, förfall verkar det inte vara. Det är
väl mer massvis med liv och rörelse, kan jag
säga.”
”Nej för fan, det är ju en
ödegård.”
”Njae, inte så öde, precis”, sa Sören.
”Men vad pratar du om. Jag kommer in lite senare.”
”Ja, gör det så får du se din egen
tavla, galning.”
”Okej.”
Två timmar senare steg Fredrik in på
galleriet.
”Tjena”, sa Sören.
”Hej du. Nu får vi reda ut det här,
Sören”, sa Fredrik. ”Du måste ha blandat ihop
tavlor med varann.”
”Nej för fan. Din signatur.”
”Hmm”, sa Fredrik.
Hans tavla stod mitt i rummet. Fredrik stirrade på
den. Hans tavla, ja. Men med ett myller av folk,
bönder, drängar, pigor, små barn som
lekte, kossor i hagen, gärdesgårdar.
Gärdesgårdar. Hela. Längs åkrar med
gröda. Inga trasiga gardiner. Bara
välhållna hus, hela tak, glasrutor, blommor,
berså, cafémöbler, ja, allt i fungerande
ordning. Men det var ju inte hans tavla även om den
påminde om den. Eller såg ut som den men med
extra motiv.
”Kolla här Fredrik”, sa Sören. ”Din signatur.
Din. Du har målat det här.”
Fredrik bara gapade.

|