Själv kom jag in i
Brandspelet efter påsk 1988. Grotteatern sökte
manliga amatörskådespelare till sommarspelet. En
arbetskamrat drog med mig. Jag var ju ingen
skådespelare men...det lät ju spännande.![]() |
![]() ![]() |
|
|
||
Manus skulle skrivas. Det blev
inte godkänt av Grotteatern. Panik! Frank Kelber tog
tag i det och skrev ett nytt manus för Spelet på
tre veckor. Och vilket bra manus det blev. Ett manus inte om
en brand i första hand utan om mötet mellan den
nya och gamla tiden, mellan fattiga och rika, och som
röd tråd Livsdrömmen.![]()
|
änkehuset (fattighuset),
Hoppets gränd (arbetarklassen) och Torget (medel- och
överklassen). ![]()
|
|
|
||
Kläder skulle ordnas.
Kläder från 1800-talet för 200 personer!
Säg snabbt varifrån man får det. Man
lånade, köpte, sydde upp, ändrade, sydde om,
la ut, drog in, skådisarna tog med egna gamla
kläder. Hattar hyrdes, köptes, lånades,
tillverkades. Hur alla kläder ordnades till
premiären är en gåta om man inte visste att
det handlar om skicklighet, fiffighet, tur, tjat, en massa
telefonsamtal och dygnet-om-arbete. Illusionen blev
fullständig; från gummans sjal till
borgmästarens vargskinnspäls.
|
![]()
|
|
![]() ![]() |
||
Så här håller
det på för att det ska bli en
teaterföreställning av Brandspelets format.
Arbete, skicklighet, fiffighet... Det går inte att
beskriva allt som måste göras. Och hur man
håller ihop allt är helt obegripligt. Men
producenterna Ulla Bergqvist och Anna Thelin lyckades.
|
![]()
|
|
![]()
|
||
Till sidans början |
Till Underhållning och Prolog |